loading...
https://asanpakhshyadak.com/
nanorM بازدید : 55 یکشنبه 09 خرداد 1400 نظرات (0)
خرابی فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن چیست؟

خرابی فیلتر روغن خودرو

خرابی فیلتر روغن خودرو یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که می تواند برای هر خودرویی پیش بیاید.

مثل تمامی فیلتر های دیگر، فیلتر روغن خودرو نیز وظیفه تصفیه را بر عهده دارد. همانطور که از اسمش پیداست، چیزی که تصفیه می کند، روغن موتور ماشین است.

اگر این سوال در ذهنتان پیش آمده که این فیلتر دقیقا چه آلودگی را از روغن موتور جدا می کند، باید بگوییم که مقداری ذرات آهنی و آلومینیومی هنگام کارکرد موتور جدا می شوند و وارد روغن موتور می شوند. علاوه بر این، سوخت بنزین و گازوئیل جرم هایی تولید می کنند که این جرمها از قطعاتی مانند پیستون جدا می شوند.

راه ریخته شدن در روغن، برای این قطعات جدا شده از پیستون وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، فیلتر روغن از آلوده شدن روغن موتور و کاهش عملکرد آن جلوگیری می کند.

اگر بخواهیم کمی جزئی تر به این موضوع نگاه کنیم، موتور خودرو به واسطه یک پمپ ، فشار لازم برای هدایت روغن به مخزن را به دست می آورد. هنگامی که روغن به فیلتر می رسد، توسط سوراخ های تعبیه شده در آن، از یک صافی رد داده شده و آلودگی هایش گرفته می شود.

در بخش پشتی این سوراخها، یک دریچه ایمنی نیز وجود دارد که از ورود یک سری آلودگی خارجی جلوگیری می کند. باز شدن این دریچه با فشار روغن ورودی اتفاق افتاده و به صورت خود به خود بسته می شود.

بنابراین خرابی فیلتر روغن خودرو مانع از بین رفتن آلودگی های داخل روغن شده و عملکرد کلی سیستم روغن رسانی را مختل می کند.

زمانی که روغن از این دریچه عبور می کند، به بخش اصلی فیلتر شدن می رسد. در این بخش، به صورت کامل آلودکی هایش گرفته شده و تمیز می شود. این فیلتر ها سلولوزی و یا از جنس الیاف مصنوعی هستند.

پس از گذراندن این مرحله، از طریق یک سری سوراخ دیگر، روغن به استوانه میانی وارد می شود. روغن هایی که در این قسمت انباشته شده اند، از طریق اعمال فشار از بخش بالایی فیلتر، به سمت موتور حرکت می کنند.

حالا که با عملکرد کلی موتور و فیلتر روغن آشنا شدید، حتما به اهمیت پاکیزگی این مایع حیاتی نیز پی برده اید. بنابراین خرابی فیلتر روغن خودرو می تواند تاثیر زیادی در عملکرد کلی خودروی شما داشته باشد.

بله طور کلی روغن موتور های احتراقی یک وسیله نقلیه اهمیت بالایی دارند. نقش اصلی یک روغن موتور، خنک کردن موتور و کاهش حرارت زیاد آن است. از آنجایی که پاکیزگی روغن عمر مفید آن را بیشتر می کند، پس فیلتر مناسب آن می تواند نقش بسیار زیادی در حفظ این پاکیزگی داشته باشد.

فیلتر روغن انواع مختلفی دارد. پرکاربردترین آن دو نوع المنتی و پوسته فلزی است. نوع اول در پوسته ای موتور نصب می شود و نوع دوم نیز توسط یک پیچ در موتور بسته می شود. مکانیزم عملکرد هر دو یکسان بوده و عبور روغن از فیلتر آن از کاغذ صافی می باشد.

اینکه فیلتر روغن پس از مدنی کثیف شده و باید تعویض شود، امری کاملا واضح است. چراکه جرمهای ناشی از کارکرد موتور را به خود جذب می کند. پس در صورت خرابی فیلتر روغن خودرو، حتما آن را به موقع تعویض کنید تا عملکرد موتور را مختل نکند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با علائم و نشانه های خرابی فیلتر روغن خودرو آشنا کرده و دلایل این خرابی ها را نیز بررسی کنیم. پس تا آخر این مقاله ما با همراه باشید.

علائم خرابی فیلتر روغن خودرو

خرابی فیلتر روغن خودرو

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، خرابی فیلتر روغن خودرو میتواند خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کند. بنابراین آشنایی با علائم و نشانه های این خرابی می تواند یک رانندگی لذت بخش و بدون دغدغه را برای شما فراهم کند. 

در زیر به چند نمونه از این نشانه ها اشاره خواهیم کرد:

  •  گرمای بیش از حد موتور
  • عملکرد ضعیف موتور
  • دود اگزوز کثیف و تیره
  • فشار روغن کم
  • صدای تق تق و نویز های فلزی

در زیر به توضیح مختصری در مورد هر کدام از موارد مربوط به خرابی فیلتر روغن خودرو خواهیم پرداخت.

گرمای بیش از حد موتور: در صورت خرابی فیلتر روغن خودرو، حتی ممکن است روغن به موتور وارد نشود. این اتفاق خیلی خطرناک است، چونکه هیچ روغنی بین موتور و اجزای متصل به آن وجود نداشته و موتور خشک کار می کند.

در این صورت، اصطکاک در اثر برخورد اجزا با یکدیگر افزایش یافته و به تبع آن گرمای زیادی تولید می شود. اگر این گرما توسط روغن از بین نرود، موتور داغ کرده و چراغ چک آن روشن می شود.

عملکرد ضعیف موتور: اگر آلودگی در موتور رسوب کند، یعنی شما شاهد خرابی فیلتر روغن خودرو خود هستید. در این صورت توانایی موتور در تولید برق کاهش یافته و در نتیجه وقتی که شما پای خود را روی پدال گاز بگذارید و فشار بدهید، سرعت خودرو افزایش نمی یابد. 

دود اگزوز کثیف و تیره: در حالت عادی، دود خروجی از اگزوز رنگ شفافی دارد. ولی در صورت خرابی فیلتر روغن خودرو، این دود به رنگ آّبی، خاکستری و یا دودی خواهد بود. در این حالت، به دلیل مسدود شدن فیلتر روغن، روغن نیز در محفظه احتراق می سوزد و رنگ دود خارجی را تغییر می دهد. 

این سوختگی بوی خاصی دارد که در صورتی که آنرا احساس کردید، فورا به یک متخصص ماشین مراجعه کنید.

فشار روغن کم: معمولا در هنگام رانندگی درجه نرمال فشار روغن تغییری نمی کند. اما در صورتی که این فشار کم شود، نشانه ای از خرابی فیلتر روغن خودرو است. یکی از اصلی ترین دلایل این کاهش فشار می تواند نشت یا گرفتگی روغن و یا فیلتر روغن باشد. 

صدای تق تق و نویز های فلزی: هنگامی که خرابی فیلتر روغن خودرو برای وسیله نقلیه شما اتفاق بیفتد، ممکن است روغن وارد موتور نشده و اصطکاک بین موتور و اجزای متصل به آن افزایش یابد. در این صورت دمای موتور بسیار بالا رفته و نویز و صدای تق تق تولید می شود. 

این صدای تق تق به دلیل افزایش سطح تماس برخی از لوازم یدکی خودرو می باشد. پس بررسی سطح روغن و تعویض هر چند وقت یکبار فیلتر روغن بسیار مهم و ضروری است.

دلیل خرابی فیلتر روغن خودرو

خرابی فیلتر روغن خودرو

باد کردن فیلتر روغن یکی از شایع ترین خرابی هایی است که به خرابی فیلتر روغن خودرو مربوط می شود.

در ادامه به توضیح دقیق در مورد عملکرد و دلیل این خرابی خواهیم پرداخت.

پمپ روغن وظیفه دارد فشار لازم برای روغن رسانی به لوازم خودرو را مهیا کند. از آن جایی که روغن به یک نیروی محرکه ای نیاز دارد، این نیرو توسط یک سوپاپ فراهم می شود. 

وظیفه این سوپاپ تخلیه فشار بیش از اندازه است. برای اینکه روغن در موتور جریان پیدا کند، باید تحت فشار کافی باشد تا به تمامی قطعات برسد و از استهلاک آنها جلوگیری شود. سوپاپ تنظیم کننده این فشار را کنترل می کند تا کم یا زیاد نشود.

ساختمان این سوپاپ به این شکل است که در حالت توپی یا پیستونی طراحی شده و توسط یک فنر  ثابت می شود. 

زمانی که فشار به اندازه مورد نیاز بالا برود، پیستون به سمت بالا حرکت کرده و سوپاپ باز می شود. 

بسیاری از قطعات سیستم روغن خودرو، از جمله فیلتر روغن، نمی توانند در مقابل فشار بالای سوپاپ مقاومت نشان بدهند. معمولا در صورتی که فشار سیستم روغن به 1000 کیلو پاسکال برسد، شکل فیلتر روغن تغییر کرده و خرابی فیلتر روغن خودرو اتفاق می افتد (فیلتر باد می کند). 

اگر فشار بالاتر رفته و به 2000 کیلوپاسکال برسد، فیلتر روغن می ترکد.

استفاده از لوازم یدکی مرغوب، از جمله فیلتر روغن مناسب و هم چنین روغن موتور با کیفیت، تاثیر بسزایی در عملکرد کلی خودروی شما دارد. اهمیت این موضوع، زمانی که راننده یک خودروی خارجی مثل بنز، بی ام و، هیوندا و … باشید محسوس تر خواهد بود. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 128
  • بازدید کلی : 618